150.000 تومان تخفیف فقط برای ثبت اولین سفارش کد : GO-150

علت هنگ کردن گوشی هواوی و راه حل آن (2022)

علت هنگ کردن گوشی هواوی و راه حل آن (2022)

 

 

گوشی‌های هواوی ممکن است به دلایل مختلفی دچار هنگ و کندی شود که هنگ کردن‌های پی در پی عملکرد دستگاه را به طور کل مختل می‌کند و باعث کلافگی کاربر می‌شود. در ادامه به بررسی شایع‌ترین دلایل هنگ کردن گوشی هواوی و دیگر گوشی‌ها و همچنین راه حل این مشکلات خواهیم پرداخت بنابراین ایم مقاله را تا انتها مطالعه نمایید تا بتوانید به صورت کامل علت و عوامل به وجود آمدن این مشکل را حل کنید.

  • ویروسیشدن دستگاه بر اثر دانلود فایل ویروسی، اتصال به رایانه ویروسی، نصب کارت حافظه ویروسی
  • اتصاف دائمی به اینترنت و استفاده از شبکه‌های نامعتبر
  • پر شدن حافظه داخلی و استفاده از رم با حافظه پایین
  • استفاده همزمان از چندین برنامه سنگین و فشار بیش از حد به cpu و gpu دستگاه
  • نصب بیش از حد نرم‌افزار‌ (حتی نرم‌افزارهای بلااستفاده)
  • دانلود و نصب اپلیکیشن از سایت‌ها و شبکه‌های نامعتبر
  • مشکلات سخت افزاری پردازنده (CPU) دستگاه

 

رفع مشکل هنگ گوشی هواوی

اکنون بعد از آشنایی با دلایل هنگ گوشی هواوی بهتر می توانید به سراغ رفع این مشکل بروید و زین پس با رعایت نکات بسیار ساده می‌توانید بهترین استفاده را از گوشی ‌هوشمند خود داشته باشید. مطالب این مقاله را تا انتها مطاله نمایید تا به طور قطع مشکل هنگ کردن گوشی هواوی خود را رفع کنید.

  1. گوشی هواوی را ریستارت کنید

یکی از ساده‌ترین و برخی اوقات کارآمد‌ترین روش رفع مشکلات سطحی اکثر گوشی‌ها ریستارت کردن آن است که سبب می‌شود تمام برنامه‌های باز شده روی دستگاه بسته شوند و مشکل احتمالی حل شود. برخی اوقات که گوشی هواوی هنگ شده است با فشار دادن و نگهداشتن دکمه پاور منوی خاموش کردن گوشی نمایش داده می‌شود اما بعضی اوقات دستگاه بیش از حد درگیر بارگذاری شده است و هیچ پاسخی نمی‌دهد؛ در این صورت شما باید از روش راه‌اندازی مجدد اجباری استفاده کنید تا بتوانید گوشی را خاموش کنید.

راه‌اندازی مجدد اجباری روشی کار آمد، برای زمان است که دکمه پاور قادر به خاموش کردن دستگاه نمی‌باشد همچنین باتری گوشی از نوع غیر قابل جدا شدن است. بنابراین برای این کار لازم است که دکمه پاور را تا زمان خاموش شدن دستگاه نگهداشت به محض خاموش شدن گوشی لرزش خفیفی حس می‌شود و می‌بایست دکمه را رها کرد. سپس بعد از گذشت 15 ثانیه با نگهداشتن دکمه پاور اقدام به روشن کردن گوشی نمایید.

  1. گوشی را به روزرسانی کنید

یکی دیگر از روش‌های ساده اما کاربردی برای رفع مشکل هنگ گوشی هواوی به روزرسانی کردن سیستم‌عامل دستگاه می‌باشد چرا که برخی اوقات مشکلات نسخه سیستم عامل اجرایی سبب هنگ کردن گوشی هواوی می‌شود برای این کار کتافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به تنظیمات گوشی و سپس System & Update بروید
  • گزینه Software Update را انتخاب کنید و در صفحه باز شده روی Check for Updates ضربه بزنید.
  • مطمئن شوید دستگاه حافظه کافی دارد و بیشتر از 50% شارژ باتری دارید.
  • اکنون با انتخاب آپدیت جدید بروزرسانی شروع میَود دستگاه را به حال خود رها کنید تا آپدیت کامل شود. (ممکن است زمان زیادی طو بکشد.)

نکته: ممکن است بلافاصله پس از به‌روزرسانی دستگاه مجدداً شاهد هنگ کردن گوشی شوید  چرا که پس از آپدیت، دستگاه شروع به بهینه سازی برنامه‌ها خواهد کرد که در این مدت، ممکن است بیش از حد از توان پردازنده استفاده شود و متعاقباً  گوشی دچار کندی شود. بنابراین توصیه می شود پس از به‌روزرسانی سیستم، گوشی خود را حداقل 2 ساعت در حالت خاموش شارژ کنید و سپس گوشی خود را مجددا راه اندازی کنید تا مطمئن شوید که بهینه سازی کامل شده است.

  1. حافظه دستگاه را بررسی کنید

پر بودن حافظه دستگاه نیز یکی دیگر از دلایل شایع هنگ گوشی هواوی است بنابراین بهتر است در فواصل زمانی مرتب اطلاعات بلااستفاده را از دستگاه حذف کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود همواره 20% از حافظه داخلی و 10% از حافظه رم گوشی را آزاد نگهدارید.

  • دستگاه را خنک نگهدارید

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث هنگ گوشی هواوی و دیگر گوشی‌ها شود گرمای بیش از حد دستگاه است و دلیل آن می‌تواند یک نقص نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری و یا هردو باشد. با زیاد گرم شدن گوشی عملکرد دستگاه افت پیدا می‌کند. کندی ایجاد شده توسط سازنده دستگاه طراحی شده زیرا در صورتی که CPU حرارت بالایی دارد و با حداکثر توان کار انجام دهد باعث ایجاد آسیب‌های جدی به پردازنده می‌شود به نوعی این سیستم با کند شدن از دستگاه محافظت می‌کند.

 

برخی دیگر از گوشی‌ها برای جلوگیر از آسیب به سخت افزار، به طور ناگهانی خاموش می‌شوند و پس از مدتی می‌توانید مجدداً آن را راه‌اندازی کنید؛ اما در صورتی که دستگاه به طور خودکار خاموش نشد می‌بایست آن را به صورت دستی خاموش کنید و حدود نیم ساعت تا یک ساعت به گوشی استراحت دهید تا کاملا خنک شود و بعد از آن استفاده کنید.

 

دلایل زیادی می‌تواند باعث گرم شدن گوشی هواوی شود ازجمله شایع ترین این موارد اجرای بازی‌های سنگین با گرافیک بالا به مدت طولانی است که برای جلوگیری از آن هنگام بازی می‌بایست به محض بالا رفتن حرارت گوشی بازی را متوقف کرده و بعد از نیم ساعت ادامه دهید.

 

دلیل دیگر این مشکل ممکن است از حافظه پنهان گوشی باشد، حافظه پنهان مکانی است که اطلاعات برنامه‌های گوشی در آن ذخیره می‌شود تا در صورت استفاده دوباره از یک برنامه دیگر نیاز به دانلود مجدد اطلاعات نباشد. گاهی اوقات این اطلاعات خراب می‌شوند و یا قدیمی می‌شوند و باعث گرم شدن گوشی می‌شود با پاک کردن حافظه پنهان می‌توان از گرم شدن دستگاه جلوگیری کرد.

 

  1. برنامه‌های مخرب را حذف کنید

 

اگر به تازگی برنامه‌های جدیدی روی گوشی خود نصب کرده‌اید و اکنون دستگاه به طور متوالی و پی‌درپی هنگ می‌کند، می‌تواند دلیل آن مخرب بودن یکی یا چندتا از برنامه‌های نصب شده باشد که با حذف کردن آن گوشی به حالت نرمال برخواهد گشت. همچنین اگر مدت زیادی باشد که برنامه‌های گوشی خود را به‌روزرسانی نکرده‌اید، ممکن است دلیل کندی و هنگ کردن دستگاه همین موضوع باشد چرا که برخی از توسعه دهندگان اپلیکیشن برای مجبور کردن کاربران جهت استفاده از آخرین نسخه نرم‌افزارشان، نسخه‌های قبلی آن را تا حد امکان کند می‌کنند تا در نهایت کاربر اقدام به بروزرسانی کند.

 

بنابراین ابتدا برنامه‌های پرمصرف خود را آپدیت کنید و چند ساعتی با دستگاه کار کنید اگر همچنان شاهد کندی و باگ بودید برنامه‌های جدید را حذف و از اپلیکیشن‌های جایگزین استفاده کنید.

 

  1. حالت امن را فعال کنید

 

 

اگر مراحل قبل را طی کردید اما همچنان مشکل برطرف نشد، برای اینکه مشخص شود هنگ کردن گوشی هواوی از سخت افزار دستگاه است یا از نرم‌افزار‌ها، می‌بایست موبایل را به حالت امن منتقل کنید. در حالت safe mode هیچ برنامه نصب شده‌ای وجود ندارد و تنها نرم‌افزار‌های پیش‌فرض هستند. چند دقیقه‌ای با اینترنت روشن در حالت کار کنید اگر هنگ و کندی مشاهده نکردید مشکل از نرم‌افزار‌هایی است که در دستگاه نصب شده ولی اگر همچنان گوشی هنگ کرد به  معنی یک مشکل سخت افزاری است که می‌بایست به متخصص تعمیرکار مراجعه نمایید اما قبل از آن شاید بازگردانی به تنظیمات کارخانه بتواند کمک کننده باشد.

 

برای وردود به حالت امن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دکمه پاور را نگهدارید تا گزینه‌های خاموش کردن و ریستارت نمایش داده شود.
  • گزینه خاموش کردن را چند ثانیه نگهدارید تا پیغام ورود به حالت امن نشان داده شود.
  • تایید را انتخاب کنید و وارد حالت امن شوید.

 

  1. بازگردانی به تنظیمات کارخانه

همیشه یکی از راه‌حل‌های کاربردی قبل از مراجعه به تعمیرکار موبایل، بازگردانی دستگاه به تنظیمات کارخانه است که موجب می‌شود تمام اطلاعات از جمله اطلاعات مخرب دستگاه حذف شوند و در صورت وجود مشکل نرم‌افزاری، برطرف شود.

 

باید توجه داشته باشید با بازگردانی به تنظیمات کارخانه تمام اطلاعات شما حذف خواهد شد بنابراین حتما قبل از اینکار از اطلاعات خود در جای امن یک نسخه پشتیبانی تهیه کنید.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه می‌کنید، دلایل زیاد و متعددی برای هنگ کردن گوشی هواوی وجود دارند که با روش صحیح مواجه شدن با این مشکلات به سادگی می‌توان آن‌ها را رفع کرد همچنین با رعایت نمودن نکاتی که پیش‌تر در این مورد آموزش داده شد می‌توان از بوجود آمدن این موارد پیشگیری کرد و تا حد بسیار زیادی از هنگ کردن گوشی هواوی خود جلوگیری به عمل آورید.